Wielkanocne zabawy
Rozpoczynamy nowy tydzień. Tydzień niezwykły, nazywany „Wielkim tygodniem”. Dlaczego? Bo kończą go radosne święta. Jeśli chcecie dowiedzieć się co to za święta rozwiążcie zadanie. Odgadnijcie nazwy obrazków. Spróbujcie powiedzieć jaka jest pierwsza głoska każdego z nich. A może połączycie go z odpowiednią literą. Litery ułożone w kolejności obrazków utworzą rozwiązanie zadania. Powodzenia!
Już wiecie, że zbliżają się Święta wielkanocne. Z czym wam się kojarzą? Oczywiście z zajączkiem.Na pewno macie w domy stare gazety, kawałki kolorowego papieru, klej i nożyczki. Spróbujcie wykonać sylwetkę zajączka. Moje wyglądają tak. A wasze? Chętnie je zobaczę. Przyślijcie mi ich zdjęcia.
Ale święta to nie tylko zajączek. Pokolorujcie obrazki kojarzące się ze świętami. A może spróbujecie je podpisać. Potrzebne litery umieściłam na dole strony.
Święta Wielkanocne nie mogą obejść się bez kolorowych pisanek. Pisanki to ozdobione jajka. Kto znosi jajka? Oczywiście , kury! Ale moje kury są niezwykłe i znoszą kolorowe jajka: czerwone, żółte i zielone. Gdy rozwiążesz zadania, dowiesz się jakiego koloru są jajka.
Poczynaniom kurek przyglądały się zwierzęta z podwórka. Spróbuj je policzyć. Narysuj w ramkach tyle kropek ile widzisz zwierzątek tego samego rodzaju.
No ale dosyć tych zadań. pora na bajkę od pani Marzenki.
Opowiadanie A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”
Zachęcamy do przeczytania dziecku opowiadania nawiązującego do Świąt Wielkanocnych.
„Bajeczka wielkanocna”
Wiosenne
słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż
zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
–
Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze
pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka,
czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie
być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle
roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych
Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w
skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk –
zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki
wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło
mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało
czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to
dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na
Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po
łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe
pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i
wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem –
odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez
wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo
malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? –
dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? –
popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
–
Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce
wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło
złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
–
Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń,
dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem
wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły,
że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
–
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? –
piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do
nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już
święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce
głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny
poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z
Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc
miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na
gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Można omówić z dzieckiem opowiadanie, zadając następujące pytania:
• Co robiło słonko? • Kogo obudziło jako pierwsze, drugie…? • Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaka, zajączka i baranka? • Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
Teraz trochę zabaw przy piosence.
Piosenki wielkanocne
Na początek zapraszamy do wysłuchania i nauki piosenki „Znaki Wielkanocy”
„Znaki Wielkanocy”
Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu
Ref.
To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny
Świat radosny! Radosny! Świat radosny!
Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek
Na podstawie piosenki przypominamy i omawiamy zwyczaje wielkanocne. Można również wykorzystać do tego obrazki lub kartki przedstawiające tradycje świąteczne.
A teraz coś bardziej skocznego. Krótka zabawa do piosenki o zajączku.
„Zając długie uszy ma”
Zając długie uszy ma trala la, trala la Nosek słodki, oczka dwa chopsa, chopsa, sa.
Każdy zając skacze – hop ! Hop! Hop! Hop! Hop! Hop! Hop! Jeden skok. Drugi skok Teraz wszyscy: hop!
Do tej zabawy można wykonać opaskę z uszkami zajączka i poruszamy się w rytm piosenki, najpierw wolniej a później szybciej.
Pani Marzenka przygotowała dla was zabawy matematyczne.
Zabawy matematyczne „Kury i kurczęta”
Zabawa „Pomieszane kurczątka”
Odsłaniamy przed dzieckiem sylwety trzech kur w kolorach: żółtym, brązowym i czarnym a także pomieszane kurczątka w takich samych kolorach. Zadanie polega na odgadnięciu, jak wyglądają kurczątka każdej z kur i ułożenie ich pod sylwetami właściwych mam. Można przeliczyć ile kurczątek ma każda z kur, określając która ma najwięcej a która najmniej.
Zabawa „Kury i jajka”
Prezentujemy przed dzieckiem sylwety pięciu kur i pięciu jajek. Dziecko ma sprawdzić czy wszystkie kury zniosły jajka, wiedząc że każda znosi po jednym. Następnie układamy kurę obok jednego jajka i sprawdzamy czy kur jest tyle samo co jajek.
Zabawa „Kury i pisanki”
Rozmieszczamy w pokoju na dywanie lub na stoliku sylwety pięciu kur i na każdej rysujemy różną liczbę oczek (od 1 – 5), kolejnym krokiem jest przygotowanie z kolorowego papieru sylwet pięciu pisanek z określoną liczbą wzorków np. kółek, kreseczek, trójkątów, gwiazdek itp. Zadaniem dziecka będzie przyporządkować pisankę do odpowiedniej kury.
Przesyła Wam Wielkanocną pisankę. Spróbujcie i Wy zrobić podobną.
Kropki na jajku można wykonać za pomocą ołówka bądź kredki. Na wcześniej pomalowane farbą i wyschnięte jajko wystarczy odbić końcówkę ołówka lub kredki zamoczonej w farbie. Jeśli chcemy wykonać kropki brokatowe, należy wymieszać brokat z klejem typu Magic , a później postępować tak jak z farbą.