Niby tacy sami, a jednak inni
Zbliża się Międzynarodowy Dzień Dziecka z tej okazji porozmawiamy w tym tygodniu o życiu dzieci w różnych krajach. Na początek prezentujemy wiersz W. Fabera „ Dzieci świata”.
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat wiersza:
• Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego?
• Gdzie mieszkają Eskimosi?
• Czego nie wiedziały eskimoskie dzieci?
• Co łączy dzieci na całym świecie?
Następnie możemy pooglądać obrazki dzieci z różnych stron świata i przyporządkować je do właściwych domów
A teraz zachęcamy do wspólnego śpiewu piosenki „Jesteśmy dziećmi”.
1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
Po piosence zapraszamy do wesołego tańca
Wszystkie dzieci na całym świecie lubią się śmiać i bawić. Dzisiaj chciałam Wam przedstawić zabawy waszych rówieśników mieszkających w różnych krajach Europy. Zaproście do zabawy rodzeństwo lub rodziców. Ciekawe, która zabawa najbardziej wam się spodoba?
Następnym razem opowiem wam o zabawach dzieci z innych kontynentów. Zapraszam Was do wykonania trudnego zadania. Na ilustracji znajduje się troje dzieci z różnych kontynentów. Pokolorujcie odpowiednim kolorem nazwy zwierząt, które mogą zobaczyć w swoim środowisku. Miłego spędzania czasu na zabawach.
I jeszcze trochę zabaw matematycznych.
„Potrafię mierzyć” – zajęcia matematyczne
Poznanie narzędzi służących do pomiaru długości
Potrzebne będą narzędzia służące do pomiaru długości takie jak : linijka, tasiemka, tekturka (każde o długości 50 cm). Dziecko przykłada do siebie narzędzia pomiarowe, porównuje czy mają taką samą długość.
Mierzenie odległości za pomocą narzędzi pomiarowych
Dziecko wykonuje różne ćwiczenia np. skoki z zaznaczeniem początku i końca, następnie mierząc odległości przy użyciu wyżej wymienionych narzędzi poprzez sprawdzenie ile razy dało się ułożyć na danym odcinku całe narzędzie pomiarowe.
Zabawa z piłeczką do ping-ponga
Dziecko kładzie się na brzuchu i mając przed sobą piłeczkę do ping-ponga, dmucha w nią tak aby piłeczka poturlała się jak najdalej. Z pomocą dorosłego mierzy przy użyciu linijki odległość jaką pokonała piłeczka.
Najdłuższy krok
Dziecko stara się zrobić jak największy krok z zaznaczeniem jego początku i końca oraz z pomocą rodzica mierzy jego długość przy pomocy tasiemki i tekturki.
Do zobaczenia!