Dbamy o czystość naszej planety
W tym tygodniu obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, dlatego chcemy z Wami porozmawiać o tym, jak My – Skrzaty możemy dbać o czystość naszej planety. Od dzisiaj możemy wychodzić na spacery. Rozejrzyjcie się uważnie dookoła. Czy na pewno ludzie dbają o czyste środowisko! Zobaczcie, ile wokół porozrzucanych śmieci, zanieczyszczeń po pieskach. Kto to powinien posprzątać? Czy możemy coś zrobić aby poprawić humor naszej Ziemi?
A teraz zagadka: służy do mycia, służy do picia, Bez niej nie byłoby życia. Czy już wiecie co to? To zapraszam was do zabawy. Do czego potrzebna jest woda. Oczywiście. naśladujcie te czynności.
• myjemy ręce
• myjemy zęby
• pierzemy
• pijemy wodę
• pływamy
• podlewamy kwiaty
A teraz posłuchajcie wiersza „Chora rzeka” J. Papuzińskiej
Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka…
Rozmowa na temat treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania:
– Co śniło się kotkowi?
– Co mieszka, żyje w wodzie?
– Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki ?
– Co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, kąpanie psów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości)
– Czy życie w brudnej, zanieczyszczonej wodzie jest możliwe?
-Kto może wyleczyć rzekę i sprawić aby znów była zdrowa?
A wtedy, znów wokół rzeki pojawią się zwierzęta. A i nam, ludziom, będzie się miło odpoczywało na jej brzegu!
„Czysta rzeka, brudna rzeka”- zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.
Na dzisiejszych zajęciach staniemy się naukowcami, badaczami odkrywającymi niezwykłe rzeczy. Wykonamy eksperyment z wodą i dowiemy się co może zagrażać naszym rzekom, jeziorom i jak temu zapobiec.
DOŚWIADCZENIE!Przygotujcie pojemnik, miskę z czystą, przeźroczystą wodą. Porozmawiajcie z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości.Następnie dzieci wsypują lub wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, proszek do prania, barwnik spożywczy, żwir, piasek, farba, bibuła, papiery po cukierkach). Obserwują co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski. Teraz włóżcie do wody roślinę (liście kapusty pekińskiej, sałaty, listek mlecza…). Dzieci przez najbliższy dzień obserwują co stanie się z rośliną pod wpływem działania szkodliwych substancji.
WNIOSEK: Nawet bardzo mała ilość wsypanych detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia bardzo szybko rozprzestrzeniają się po całej powierzchni i zatruwają życie mieszkańcom wód.
Czekając na efekty doświadczenia posłuchajcie piosenki.
Nie warto mieszkać na Marsie.
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze.
Powtarzam to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
więc musi być bardzo zadbany.
Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć co piszczy w trawie.
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Posadźmy kwiatów tysiące.
Posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa , to wyspa zielona,
Teraz, gdy już zrelaksowaliście się przy piosence, chciałyśmy Was namówić do udziału w konkursie plastycznym firmy „Rossmann” pod hasłem „Czyściochowe przedszkole”. Narysujcie, namalujcie, skomponujcie plakat…. o tym dlaczego trzeba myć ręce? Prześlijcie nam zdjęcia swoich prac do środy (najlepiej na WhatsApp). Nie macie pomysłu?? Oto kilka inspiracji.
A teraz poskaczemy troszkę do piosenki o żabkach.
Zapraszamy!
Żabki, żyją tyko w czystym środowisku. Potrzebna im jest czysta woda, czysta łąka i czyste powietrze.
Żaby i żabki – zajęcia przyrodnicze połączone z ćwiczeniami matematycznymi
Najpierw zapoznamy się dokładniej z wyglądem żaby i kilkoma ciekawostkami .Żaby to rodzina płazów. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, wodne, żaby śmieszki i moczarowe, żaby dalmatyńskie oraz trawne. Maja długi język którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą głównie owady, pająki i ślimaki. Za to mniej chętnie jedzą je bocian.
A teraz kilka zadań matematycznych których bohaterami będą właśnie żabki.
Segregowanie żabek – potrzebne będą sylwety różnych gatunków żabek. Zadaniem dzieci będzie posegregować je według gatunku, przeliczyć i ułożyć pod nimi kartonik z odpowiednią liczbą.
Zadania tekstowe
- Nad wodą bawiło się 5 żabek jeziorkowych. Doszła jeszcze jedna żabka. Ile żabek bawiło się razem?
Dziecko układa na kartonie lub na stoliku odpowiednio sylwety żabek, (mogą być wycięte z gazety, narysowane lub symbolizować je mogą zielone kółeczka) następnie pod sylwetami umieszcza kartoniki z właściwymi liczbami i znakami. Wychodzi nam wówczas zapis 5 +1 = 6
- Do stawu wskoczyły 2 żabki wodne. Dołączyły jeszcze do nich 4 żabki. Ile żabek pływało w stawie?
Układamy żabki zgodnie z treścią zadania oraz pod ich sylwetami właściwe liczby. Otrzymujemy zapis 2+ 4=6
- W odwiedziny do żabki trawnej przyszła jedna żabka tego samego gatunku. Ile żabek trawnych było razem?
Po odpowiednim ułożeniu sylwet żabek oraz kartoników z właściwymi liczbami i znakami otrzymamy działanie 1+1 = 2
Po tych trudnych zadaniach zapraszamy do tańca przy ekologicznej sambie.
Do zobaczenia wkrótce! Miłej zabawy!
Pani Marzenka i pani Danusia.