Mali ekolodzy.

Witajcie Kochane Przedszkolaki:)
Zapewne zażywacie ruchu na świeżym powietrzu. A może rozglądając się wokół dostrzegliście już kwitnącą cieszyniankę?! Przyjrzycie się zdjęciom u góry – jaki kolor mają płatki cieszynianki? Pamiętacie, że jest ona objęta ścisłą ochroną? Jak kwiaty pierwszowiosenne nie można jej zrywać. Aby móc podziwiać takie rośliny trzeba dbać o nasze środowisko. Tak, dziś przedstawimy sobie wiadomości związane z ekologią. Ale wcześniej zapraszamy was do wzięcia udziału W KONKURSIE! – szczegóły w tym wpisie:

„Co to jest ekologia?”
D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
o wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…

A teraz spróbujcie odpowiedzieć co to jest ekologia? A kto to ekolog? – tak ,to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. My również możemy być małymi ekologami czyli osobami, które żyją zgodnie z naturą, dbają o środowisko, o zużycie wody i energii oraz segregują odpady. Jakie zatem możecie wymienić zachowania, czynności proekologiczne? W odpowiedzi na to pytanie mogą Wam pomóc zamieszczone poniżej fotografie. Ale UWAGA, wśród tych propozycji są również zdjęcia prezentujące złe zachowania, nawyki:

Brawo! Na postawie waszych wypowiedzi moglibyśmy stworzyć Kodeks przyjaciela przyrody! Pewnie dodalibyście tam i inne zapisy i brzmiałby on tak:

Śmieci wyrzucamy do kosza, nie palimy ich!
Segregujemy odpady, wrzucając je do odpowiednich pojemników.
Używamy toreb wielokrotnego użytku.
Oszczędzamy wodę (np.: zakręcamy kran) i energię (np.: gasimy światło).
Nie łamiemy gałęzi, nie zrywamy kwiatów pod ochorną.
Chodzimy po chodnikach.
Sadzimy drzewa i kwiaty.
Oszczędzamy papier.
Zbierając makulaturę ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.

A teraz pomasujcie uszka i powiedzcie, jakie odgłosy słyszycie. Oto zagadki słuchowe. Posłuchajcie i odpowiedzcie czy jest to szum morza, padający deszcz, wiejący silny wiatr, śpiew ptaków, a może cieknąca woda z niedobrze zakręconego kranu?

Świetnie! Kochani, tak naprawdę cały świat jest w naszych rękach, ponieważ każdy z nas może zadbać o naszą planetę. Zapewne przychodzi wam wiele działań na myśl, w tym segregacja śmieci. Zapraszamy do piosenki „Świat w naszych rękach – eko piosenka”
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Dlaczego warto segregować śmieci? Tak – można je ponownie wykorzystać!! Czyli zadbać o bliskie nam otoczenie:

A potraficie powiedzieć, do którego kontenera jaki rodzaj śmieci powinien wpaść?

Udało wam się przypomnieć? Tu zamieszcamy dla was małą ściągę:

Zapewne poniższa karta z małym testem będzie dla was łatwizną;)

A przed wami zabawa rozwijająca koordynację słuchowo- ruchową. Zadanie polega na zoobrazowaniu ruchem słów wiersza:

„Idą dzieci”
B. Forma

Dzieci drogą maszerują,
czasem lekko podskakują.
Hop, wysoko, hop,
skok daleko, skok.
Kiedy marszu dosyć mają,
to do domu wnet wracają.
Hop, wysoko, hop,
skok wysoko, skok.
Rozglądają się ciekawie,
kto na skrzypcach zagrał w trawie.
A tak dylu-dylu da
pięknie konik polny gra.

Świetnie! Na koniec zapraszamy was do wykonania pracy plastycznej z wykorzystaniem odpadów – oto kilka propozycji:

Krokusy z wytłaczanki po jajkach.

Życzymy udanej zabawy-p. Kasia i p. Ania.

gorki