Polska- mój kraj ojczysty

W tym tygodniu przypomnimy sobie wiadomości o naszym kraju – Polsce. Na początek obejrzyjcie krótki film „Polskie Symbole Narodowe”

A teraz zapraszamy do wysłuchania wiersza E. Stadtmuller „Kim jesteś?”

– Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

– Co jest Ci bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone,

ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto Syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie.

Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

Omawiamy z dzieckiem treść wiersza przy pomocy następujących pytań:

– Jakie znaki ojczyste opisuje wiersz?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Jak się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

Próbujemy teraz rozpoznać flagę Polski wśród innych flag i omawiamy z dzieckiem wygląd flagi i godła Polski.

Posłuchajcie Piosenki młodego patrioty.

A teraz podróżując po Polsce, zapraszamy do wspólnego śpiewu piosenki „Jestem Polakiem”

Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem.
Dziewczynką fajną i chłopakiem.
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty.


1. Ciuchcia na dworcu czeka
dziś wszystkie dzieci pojadą nią poznać kraj.
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
na pewno w drodze spotka Nas.
Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem …


2. Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
gdzie góry i górale są.
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
obok Wawelu mieszkał smok.
Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem…


3. Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
bo tu stolica Polski jest .
Wisła , Pałac Kultury , Królewski Zamek
i wiele innych pięknych miejsc. Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem…


4. Toruń z daleka pachnie , bo słodki zapach
pierników kusi mocno nas.
Podróż skończymy w Gdańsku skąd szarym morzem
można wyruszyć dalej w świat.
Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem… (2 x)

Po wesołych piosenkach powtórzcie sobie wiersz, który powinno znać każde polskie dziecko

Znacie już symbole Polski. W takim razie bez trudu dopasujecie podpisy do ilustracji.

Połącz ilustracje z podpisem

Budujemy miasto” – zajęcia matematyczne

Do tej zabawy będą potrzebne klocki najlepiej drewniane, kartki z bloku w formacie A3 oraz różne figury geometryczne wycięte z papieru. Informujemy dziecko że dotarło do wybranego przez siebie miasta, które wciąż się rozwija i powstają w nim nowe osiedla mieszkaniowe. Proponujemy wspólną budowę jednego z nich. Układamy w pokoju kartki A3 w kolorze żółtym i niebieskim. Na środku układamy skrzynię z klockami. Następnie rodzic informuje dziecko że będzie architektem projektującym nowe osiedle. Do zadań dziecka będzie należała budowa zaprojektowanych domów. Oto przykłady projektów architekta:

• Na osiedlu, w miejscu oznaczonych kolorem żółtym ma powstać tylko budynek sześciopiętrowy, a w miejscu oznaczonym kolorem niebieskim tylko budynek dziesięciopiętrowy. Dziecko ma za zadanie wybudować takie domy z klocków.

• Architekt zmienia zdanie i stwierdza że w wysokich budynkach często psują się windy i dlatego budynki stojące na żółtym miejscu mają mieć cztery piętra, a te stojąca na miejscu niebieskim – osiem pięter. Pyta dziecko : „Co trzeba zrobić?” . Dziecko odejmuje po dwa klocki i liczy ile teraz pięter mają domy.

• Architekt przygląda się domom i stwierdza że znów chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki maja być tej samej wysokości. Dziecko wykonuje prośbę architekta, który pyta „Co trzeba było zrobić żeby domy były jednakowej wysokości?”.

Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac i informuje że budowa domów została zakończona. Teraz trzeba jednak zadbać o zieleń. Dajemy dziecku kartki w kolorze zielonym na których układa kwiaty z różnych figur geometrycznych. Po zakończeniu zadania informuje jakie figury były mu potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich wykorzystał w swojej pracy.

Życzymy przyjemnej zabawy.

gorki